Κυριακή 19 Μαΐου 2013

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΤΙΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ.CHANGES IN BEHAVIOURAL MANAGEMENT IN PEDIATRIC DENTISTRY ACADEMIES-


ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΤΙΣ ΑΚΑΔΗΜΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ.


Όλες οι Επιστημονικές Ακαδημίες ανά τον κόσμο  έχουν στόχο να βοηθήσουν τα μέλη τους να έχουν την πιο έγκυρη και εμπεριστατωμένη γνώση προκειμένου
να πετύχουν την υψηλότερη παροχή φροντίδας.
Συγκεκριμένα , χαρακτηριστικά αναφέρεται στις πρώτες σελίδες της Ευρωπαικής και της Αμερικάνικης Ακαδημίας Παιδοδοντιάτρων

v  The European Academy of Paediatric Dentistry
v  is an organization of individuals whose primary concern
v   is in the area(s) of practice, education and/or research
v  specifically related to the specialty of Paediatric Dentistry
v  It purpose shall be the advancement of the specialty o
v   Paediatric Dentistry for the benefit
v  of the oral health of children
   και
v  The AAPD is the membership organization
v  representing the specialty
v  of pediatric dentistry.
v   Our 8,000 members serve as primary care
v  providers for millions of children
v  from infancy through adolescence.

Ακόμη 3 ακαδημίες παιδοοδοντιάτρων που ακολουθούν τις οδηγίες από τις 2 παραπάνω ακαδημίες και απευθύνονται σε μεγάλο κοινό και επαγγελματιών αλλά και ασθενών είναι η Αυστραλιακή , η Αργεντίνικη και η Καναδική.

Κατά καιρούς μετά από συγκεντρώσεις διακεκριμένων επιστημόνων
αξιοποιώντας τις τρέχουσες εξελίξεις στο χώρο των επιστημών υγείας τα πρωτόκολλα που έχουν διατυπωθεί για την εξυπηρέτηση και επιμόρφωση των μελών, μπορεί να αναθεωρηθούν.

    Οι Αλλαγές στα guidelines της AAPD με την πάροδο των ετών:
Αφορούν τις βασικές τεχνικές, τις επικοινωνιακές  αλλά και τις επεμβατικές αλλά και σε άλλα κρίσιμα θέματα για την θεραπεία των μικρών ασθενών όπως την ποσότητα χορήγησης φθορίου, την χρήση ξυλιτόλης αλλά και προστέθηκαν οδηγίες για προβλήματα που δεν απασχολούσαν τις προηγούμενες δεκαετίες τις νεοσύστατες ακαδημίες. ( πχ κοσμήματα στην στοματική κοιλότητα και προβλήματα ή στοματική υγεία της εγκύου εφήβου)

Συγκεκριμένα τα σταθερά εφόδια του παιδοοδοντιάτρου
( οι επικοινωνιακές τεχνικές ,ακολουθούνται και υιοθετούνται εξ’ολοκλήρου από τους επαγγελματίες παγκοσμίως)
      Οι επικοινωνιακές τεχνικές είναι ( ή μη φαρμακολογικές )
v  Λέω – δείχνω – κάνω
v  Voice Control
v  Μη λεκτική επικοινωνία
v  Θετική ενίσχυση
v  Διάσπαση προσοχής
Σχετικά με τη διαδρομή της κάθε μία τεχνικής

Λέω –Δείχνω –κάνω
      Είναι η πιο Γνωστή μέθοδος

      Αντενδείξεις: καμία

      Έχει παραμείνει σε όλα τα έτη με τον ίδιο τρόπο και ενδείκνυται για να καταλάβει το παιδί τι θέλουμε να κάνουμε
 
Voice control
v  Αλλαγή του τόνου της φωνής για να μας προσέξει το παιδί
v  Ενδείκνυται σε μη συνεργάσιμα παιδιά
v  Αντενδείκνυται σε μικρής ηλικίας, ανώριμα ή διανοητικά καθυστερημένα
v  2005 1η φορά
v  Οι γονείς πρέπει να είναι ενήμεροι, ίσως αντιδράσουν
v  Μόνη αντένδειξη τα άτομα με μειωμένη ακοή (αναφέρεται και το 2006)

         Μη λεκτική επικοινωνία
      Με τον τόνο της φωνής, τις εκφράσεις του προσώπου, τα μάτια και τη στάση του σώματος

      Χρησιμοποιείται σε όλα τα παιδιά

      Καμία αντένδειξη

      Καμία αλλαγή με τα χρόνια

       Θετική ενίσχυση

      Γνωστή τεχνική

      Ενδείκνυται σε όλα τα παιδιά

      Καμία αντένδειξη

      Δεν υπήρξε αλλαγή με την πάροδο των ετών

Διάσπαση προσοχής

      Ενδείκνυται σε όλα τα παιδιά

      Καμία αντένδειξη

      Παραμένει ίδια με τα χρόνια.

      Προστέθηκε το 2005 και συνεχίστηκε και το 2006
      Eνδείκνυται ένα διάλειμμα από τη θεραπεία σαν διάσπαση της προσοχής πριν προβούμε σε άλλες πιο επεμβατικές τεχνικές

      Παρουσία/ απουσία γονέα


      Δεν αναφέρεται σαν τεχνική το 1991. Πρωτοαναφέρεται το 1996.

      Σε όλους τους ασθενείς, χωρίς αντενδείξεις

      2006èΑναφέρεται για 1η φορά ότι κάποιοι γονείς ίσως να μη δεχθούν να βγουν έξω

Επεμβατικές τεχνικές


Παλάμη στο στόμα (ΗΟΜ)
     
Σκοποί (AAPD 2005)

      Ανάκτηση Προσοχής του παιδιού

      Να βοηθήσει το παιδί να ανακτήσει τον αυτοέλεγχό του μετά από την υστερική κρίση και να αποκτήσει αυτοπεποίθηση

      Ασφάλεια του παιδιού κατά τη διάρκεια της θεραπείας

      Να περιοριστεί την ανάγκη για ενσυνείδητη χαλάρωση και γενική αναισθησία.


Ενδείξεις

q  Υγιή παιδιά
q   Φυσιολογική ικανότητα επικοινωνίας
q   Παιδιά ικανά να συνεργαστούν
q   Όταν αυτά επιδεικνύουν επιθετική και υστερική συμπεριφορά προκειμένου να αποφύγουν την οδοντιατρική θεραπεία.

Αυτή η τεχνική έχει δεχτεί ιδιαίτερη κριτική τα τελευταία χρόνια με αποκορύφωμα την ολική αποπομπή της το 2006 από τις τεχνικές που αναφέρει η ΑΑΡD , συγκεκριμένα:

      Απαραίτητη η συναίνεση του γονέα/ κηδεμόνα.
      2000 και μετά è η συναίνεση πρέπει να είναι έγγραφη.
      2005 τονίζεται η πιθανότητα να έχει αρνητικές συνέπειες σε μελλοντικά ραντεβού του ασθενή

      Το 2006 δεν περιλαμβάνεται στα guidelines ως τεχνική


Προστατευτική ακινητοποίηση

      2000 και μετά δεν υπάρχει ως ένδειξη η ανάγκη για διάγνωση ή θεραπεία όταν το παιδί δε συνεργάζεται με τις υπόλοιπες τεχνικές

      2005 και μετά αναφέρονται αμφιβολίες για τη χρήση της, τονίζεται η ανάγκη της γονικής συναίνεσης και προστίθενται αντενδείξεις και προφυλάξεις κατά τη χρήση

      2005-2006: ένδειξη αποτελούν οι ασθενείς υπό ενσυνείδητη χαλάρωση


Φαρμακολογικές τεχνικές

Πρωτοξείδιο του αζώτου

      Απαραίτητη η έγγραφη συναίνεση του γονέα

      Μέχρι και το ’96 αναφέρεται χωριστά στην ενσυνείδητη χαλάρωση και στο πρωτοξείδιο. Μετά δεν τα διαχωρίζει.

      Από το 2000 και μετά δεν αποτελούν ένδειξη οι ασθενείς ASA I και II


Γενική Αναισθησία


Πρωτοαναφέρθηκε η χρήση της για τη θεραπεία  παιδοδοντιατρικών ασθενών στα guidelines της AAPD το 1985!!!

Ιδιες από 1991- 1996

      ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ
      Ασθενείς με φυσική, νοητική υστέρηση. Άτομο με προβλήματα υγείας
      Ασθενείς που χρειάζονται θεραπεία, αλλά η τοπική αναισθησία είναι αναποτελεσματική (εκτεταμένη λοίμωξη, αλλεργία, ανατομική πολυμορφία)
      Ιδιαίτερα μη συνεργάσιμα παιδιά, φοβικά, αγχωμένα, που δεν μπορούν να επικοινωνήσουν και έχουν εκτεταμένη οδοντιατρική ανάγκη
      Ασθενείς με εκτεταμένο προσωπικό τραυματισμό
      Ασθενείς που έχουν εκτεταμένη οδοντιατρική ανάγκη και δεν θα την αντιμετωπίσουν αλλιώς
      Για την προστασία ανάπτυξης φοβικών ασθενών

Αντενδείξεις

      Υγιή άτομα που μπορούν να συνεργασθούν με τις κατάλληλες τεχνικές


      Άτομα με προβλήματα υγείας στα οποία αντενδείκνυται
                   
Επιθυμούμε με τη χρήση της

      Επαφή με τον ασθενή
      Μετατροπή του μη συνεργάσιμου παιδιού σε συνεργάσιμο
      Ολοκλήρωση της θεραπείας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο
      Συμφωνία του γονέα για τη διαδικασία, τα φάρμακα
      Όχι επιπλοκές
      Πλήρη επαναφορά του ασθενούς

Το 2005
      Αναφέρεται καθαρά για πρώτη φορά ότι μπορεί να γίνει σε νοσοκομείο ή στο ιατρείο


      Η ιστοσελίδα της AAPD παραπέμπει σε χωριστές σελίδες από αυτές του behavior management που εξηγούν τη διαδικασία
Το 2006

Προσθέτει για 1η φορά, την διαφορά στη νομοθεσία των διαφόρων πολιτειών της Αμερικής και αναφέρονται όλα τα στοιχεία που πρέπει να καταγράφονται στο ιστορικό.

UK Guidelines

 Υπάρχουν διαφορές …

      Σχετικά με το voice control αναφέρουν ότι δεν είναι πλέον αποδεκτό από ορισμένους γονείς ή κλινικούς.
       Αντενδείκνυται στα παιδιά με προβλήματα ακοής ή νοητικά ανάπηρα

      Προτείνεται το modeling σαν μη φαρμακολογική μέθοδος

      Προτείνεται επίσης η συστηματική απευαισθητοποίηση σαν τρόπος να ξεπεράσει το παιδί μικρούς φόβους.

      Αναφέρουν πως Ίσως βοηθά και ο ψυχολόγος

      Περιλαμβάνουν την ΗΟΜ και την παρουσία/ απουσία γονέα στις μεθόδους αρνητικής επιβράβευσης ενώ στα Αμερικάνικα δε γίνεται τέτοιος διαχωρισμός. Η ΗΟΜ προτείνεται εδώ ακόμα.

      Μεγάλη αναφορά γίνεται για το αν ο γονέας πρέπει να μένει μέσα ή όχι. Αναφέρονται οι νέες τάσεις και η προτίμηση από τους γονείς να μένουν μέσα

      Δεν κάνει ιδιαίτερη μνεία στην γενική αναισθησία και το πρωτοξείδιο.

       Τονίζει πως η νομοθεσία είναι διαφορετική για κάθε χώρα της Ευρώπης

      Και ότι εξασκείται από μόνο από ειδικούς.
      Σχολιάζουν ότι Αν το παιδί θα χρειαστεί πάνω από 3 επισκέψεις  με sedation συμφέρει οικονομικά η γ.α
Συστήνεται για την πιο εύρωστη παρουσία των επαγγελματιών στον χώρο, για καλύτερη παροχή υπηρεσιών (quality assessment) αλλά και για λόγους κατοχύρωσης από νομική σκοπιά να παρακολουθούνται οι εξελίξεις στον εξειδικευμένο χώρο της παιδοοδοντιατρικής από τα επίσημα όργανά της.
references
1.Guideline on Behavior Guidance for the Pediatric Dental Patient, 2011, AAPD
2.Editorial and Guest Editorial. Eur Arch Pead Dent 2010; 11(4):163-165.
3.Review: Behavior Management Techniques in Paediatric Dentistry. Eur Arch Pead Dent 2010; 11(4): 166-174.
4.Vanesa Boka , Kostas Arapostathis , Poster Presentation


0 comments:

Δημοσίευση σχολίου